• library@tsu.ge
  • ორშაბათი-პარასკევი, 9:00 -18:00

სამხედრო ავიაცია საქართველოს პირველ რესპუბლიკაში 

სამხედრო ავიაცია საქართველოს პირველ რესპუბლიკაში  საქართველოს პირველი რესპუბლიკის შეიარაღებულ ძალებს, კავკასიის ფრონტის საავიაციო ტექნიკიდან მემკვიდეობით რამდენიმე ათეული ფრანგული, ბრიტანული და რუსული წარმოების საფრენი აპარატი დარჩა.  თვითმფრინავები ძირითადად მოძველებული ,,ფარმან-7", ,,ფარმან-16", ,,მორან-პარასოლის", ,,ვუაზენის", ,,ლებედ-12", ერთმატორიანი და ორმატორიანი ,,კოდრონის" და ,,ნიუპორ-21"-ს ტიპის იყო. მათი ნაწილი ან პირველ მსოფლიო ომამდე აიგო, ან კიდევ მსოფლიო ომის საწყის წლებში. აღნიშნულ თვითმფრინავებზე დამონტაჟებული იყო მოძველებული ,,გნომ"-ის, ,,რონ"-ის და ,,სალსონის" ტიპის ძრავები, რომელთა საფრენოსნო რესურსი  არათუ ამოწურული იყო, არამედ პრაქტიკაში მათი გამოყენება რამდენჯერმე აღემატებოდა ძრავების საათობრივად განსაზღვრულ შესაძლებლობას. ზოგ შემთხვევაში მფრინავთა გამოუცდელობის და სხვა მიზეზების გამო - 1918 წელს ფრენისას ავარია განიცადა 18-მა აპარატმა საიდანაც 4 მთლიანად გამოვიდა მწყობრიდან; 1919 წელს მოხდა 32 ავარია და 6 აეროპლანი ვეღარ აღადგინეს, 1920 წლის იანვრიდან-სექტემბრამდე კი 29 საავიაციო შემთხვევის შემდეგ 7 საფრენი აპარატის აღდგენა ვერ მოხერხდა. საავიაციო შემთხვევებს ემსხვერპლნენ მფრინავები: საავიაციო ასეულის მეთაურის მოვალეობის დროებითი შემსრულებელი მაიორი ნიკოლოზ მაყაშვილი, ლეიტენანტი პროკლე კილტავა, პოდპორუჩიკი გრიგოლ მალაშხია. 1920 წლის დასაწყისში მას შემდეგ რაც ბოლშევიკებმა დაიკავეს ჩრდილო კავკასია , მოხალისეთა არმიის მეექვსე  ავიარაზმის თეთრგვარდიელმა მფრინავებმა მარტის თვეში თავს თბილისში გადმოფრენით უშველეს. ,,სოფვიჩ-ქემალის" F.1 - მოდელის 4 აეროპლანი ქართული არმიის საავიაციო პარკს შეუერთდა. 1920 წლის ივლისში საქართველომ იტალიაში, ანსალდოს" ქარხანაში  შეიძინა 10 ერთეული SVA-10 ტიპის თანამედროვე აეროპლანი. საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკის საავიაციო შენაერთს 1918-1921 წლებში მეთაურობდა პოლკოვნიკი მიხეილ მაჭავარიანი. საქართველოს შეიარაღებული ძალები აეროპლანებს მის მიერ წარმოებულ თითქმის ყველა წარმოებულ კონფლიქტში იყენებდა. ქართული აეროპლანები ზვერავდნენ და ბომბავდნენ მოწინააღმდეგის პოზიციებს, თუმცა ავიაციის სრულფასოვნად გამოყენება მაინც ვერ ხერხდებოდა საწვავ-საპოხი მასალების ნაკლებობის და საფრენი აპარატების უმეტესი ნაწილის სიძველის გამო.

Publish modules to the "offcanvs" position.

Free Joomla! templates by Engine Templates